Creatieve benaderingen en trends in productontwerp

product ontwerpen

Ben je een echte creatieveling? Een product ontwerpen is dan misschien iets wat jou wel aanspreekt. Wie weet wordt jouw creatie wel een enorm succes en verdien je er ook nog eens een aardig centje mee. Natuurlijk is het maken van zo’n product geen eitje. Er zijn veel factoren die een rol spelen bij het succes ervan, zoals het design, de prijs en hoe nuttig het is. Om de kans op succes van jouw product te verhogen, is het dus handig om goed de huidige trends in de gaten te houden en hierop in te spelen. Daarom krijg je nu alvast een voorproefje van waar je op moet letten.

 

Minimalisme

Als je wel eens op de logo’s van bekende producten let, dan is dit jou vast al eens opgevallen. In de laatste paar jaren is minimalisme erg populair geworden en veel bedrijven hebben hun logo aangepast om het een strakker en simpeler uiterlijk te geven. Het idee erachter is dat een simplistisch logo makkelijker te herkennen is en ook vertrouwen uitstraalt. Behalve logo’s hebben ook veel producten tegenwoordig een strakker ontwerp dan vroeger, zoals televisies. Maak jouw product dus niet te ingewikkeld en focus op een simpel design.

 

Artificial Intelligence

Artificial Intelligence, ook wel bekend als AI, is een concept wat al decennialang bestaat. Toch is het pas sinds dit jaar echt populair aan het worden, voornamelijk vanwege de grote vooruitgang die geboekt is. AI kan nu gebruikt worden voor veel verschillende dingen, zoals het vertalen van teksten, het maken van kunst of het inzetten ervan in de vorm van chatbots. AI heeft momenteel bijna zijn hoogtepunt bereikt, dus nu is het beste moment om er gebruik van te maken. Je kan dus AI incorporeren in de functionaliteit van jouw product of het zelfs gebruiken om een product mee te maken.

 

Klimaatneutraal

Klimaatverandering is een groot probleem aan het worden, dus het is belangrijk dat iedereen zijn best doet om hier wat tegen te doen. Veel producten tegenwoordig zijn daarom klimaatneutraal, wat inhoudt dat zij niet bijdragen aan klimaatverandering. Er was tijdens de productie van deze producten dus geen sprake van CO2 uitstoot. Natuurlijk helpt het ook om geen vervuilende materialen te gebruiken bij het maken van producten, zoals plastic. Veel consumenten geven tegenwoordig de voorkeur aan dit soort producten om een steentje bij te dragen, dus het kan zeker lonen om hierop in te spelen.